Osallistuminen GoToMeeting-ohjelmiston avulla

GoToMeeting, kuvallinen ohje

Tuntematon tiedostomuotoGoToMeeting, kuvallinen ohje (785 kB)
PDF-tiedostoGoToMeeting-osallistuminen_kuvallinen_ohje.pdf (682 kB)

Rekisteröityminen

  • Kun webinaari toteutetaan GoToMeeting-nimisellä ohjelmalla, siihen on mahdollista osallistua etäosallistujana.
  • Webinaariosallistujaksi on aina ilmoittauduttava etukäteen.
    • Ilmoittauduttuasi saat tarkemmat ohjeet sähköpostiisi siitä, miten webinaariin osallistutaan.
    • Saat meiltä osallistumislinkin ennen tilaisuuden alkua.

Liittymisohjeet etäosallistujalle

Tulethan webinaariin jo hetkeä ennen itse tapahtuman alkua, jotta ehdit testata, että tekniikkasi toimii ja että kuulet lähetyksen hyvin. Pääset saamasi linkin kautta suoraan mukaan. Jos et jostain syystä pääse linkin kautta sisään tai työpöytäohjelmisto (GoToLauncher) ei käynnisty automaattisesti, voit liittyä kokoukseen myös manuaalisesti. Tällöin avaa nettiselaimessasi linkki: www.gotomeeting.com/meeting/join-meeting, ja anna 9-numeroinen pääsykoodi. Pyydä koodi järjestäjältä, jos et ole saanut sitä osallistumisvahvistuksen mukana.

Jos et ole ennen käyttänyt GoToMeeting-ohjelmaa, suosittelemme lataamaan maksuttoman työpöytäsovelluksen omalle koneelle vaikka saman tien. Tässä vielä liittymisohjeita (englanniksi).

 

Tekniset lisätiedot etäosallistumista varten

Jos osallistut usein webinaareihin, tästä suurin osa onkin sinulle ehkä jo tuttua. Jos et kuitenkaan aiemmin ole osallistunut etätapahtumiin, luethan seuraavat kohdat huolellisesti jo hyvissä ajoin ennen tapahtuman alkua.

  • Webinaari toteutetaan GoToMeeting-nimisellä kokousohjelmalla.
  • Kun kokous alkaa, klikkaa saamaasi osallistumislinkkiä.
  • Suosittelemme tulemaan paikan päälle hyvissä ajoin, jotta ehdit testata, että tekniikka toimii ja että kuulet lähetyksen hyvin.
  • Jos et pääse ensi yrittämällä mukaan webinaariin, sulje selain, avaa se uudelleen, kokeile kirjautua uudelleen saamasi linkin kautta tai noudata yllä olevia ohjeita. 
  • Keskustelutilaisuutta ei nauhoiteta.
  • Osallistumalla tapahtumaan hyväksyt, että nimesi ja mahdollisesti kuvasi näkyy webinaarin aikana myös muille osallistujille, jos laitat kamerasi päälle. Jos pyydät puheenvuoron, myös äänesi kuuluu. Halutessasi voit myös laittaa kameran päälle puheenvuorosi ajaksi. 
  • Pyydämme, että pidät kameran pois päältä ja mikrofonisi suljettuna esitysten ajan
  • Tarvitset osallistuaksesi toimivan nettiyhteyden (toimii esim. tietokoneella, tabletilla ja älypuhelimilla – suosittelemme tietokoneen käyttöä, jotta saat kaikki toiminnot käyttöösi.)
  • Jos voit valita selaimen, suosittelemme selaimeksi erityisesti Chromea (Google Chrome -selaimen voit ladata osoitteesta: www.google.fi/chrome
  • Suosittelemme lämpimästi kuulokkeiden tai headsetin käyttöä. Tämä saattaa parantaa äänenlaatua ja estää äänen kiertämisen.
  • Jos webinaari ei toimi kuulokkeilla laisinkaan, eikä koneesi tunnista ulkoisia kuulokkeita, kokeile ilman kuulokkeita.
  • Muista säätää äänenvoimakkuus päälle tietokoneestasi/puhelimestasi ennen webinaarin alkua. Lisää laitteesi äänenvoimakkuutta tai ota kuulokkeet käyttöön, jos puhujien ääni kuuluu liian hiljaa.
  • Avaa yhteys webinaariin hieman ennen tapahtumaa, jotta ehdit selvittää mahdolliset tekniset ongelmat ennen alkua.
  • Jos yhteys pätkii, sulje turhat ohjelmat ja nettiselaimen välilehdet (ne kuormittavat konetta ja verkkoyhteyttä).
  • Jos et ole aiemmin osallistunut webinaareihin, sinun täytyy mahdollisesti asentaa laitteellesi GoToMeeting-ohjelmisto, mutta osallistuttaessa ohjelma ohjaa sinut automaattisesti eteenpäin – sinun tarvitsee vain hyväksyä työpöytäohjelmiston asennus, joka kestää alle minuutin (kesto riippuu omasta nettiyhteydestäsi). Suosittelemme selainkäytön sijaan lataamaan ilmaisen ohjelman, jotta saat enemmän ominaisuuksia käyttöösi.
  • Osallistujien webbikameran kuva ei näy webinaarissa, ellet itse laita kameraasi päälle.
  • Osallistujalista tulee kaikille osallistujille näkyviin.

GoToMeeting-ohjelmiston käyttöohje Windows-käyttäjille (englanniksi)

GoToMeeting-ohjelmiston käyttöohje Mac-käyttäjille (englanniksi)

Täällä voit testata GoToMeeting-ohjelmaa etukäteen. (englanniksi)

 

Ohje kysymyksen tai puheenvuoron esittämistä varten etäyhteydellä

  • Voit lähettää webinaarin aikana kysymyksiä tai kommentteja tekniselle ylläpidolle kirjoittamalla niitä webinaarisovelluksen chattiin. Mikäli kysymys on tekninen, suosittelemme kysymyksen lähettämistä vain pääkäyttäjälle.
  • Kaikkien etäosallistujien mikrofonit eivät voi olla samanaikaisesti päällä ja tästä syystä jaamme puheenvuoroja.
  • Pidäthän mikrofonisi ja kamerasi pois päältä, kunnes saat puheenvuoron
  • Puheenvuorot pyydetään chatissa.
  • Kun puheenvuoro on annettu, voit esittää kysymyksen. Tarkista ennen kysymyksen esittämistä, että mikrofoni on varmasti päällä. Pyydämme kaikkia laittamaan kameran päälle kysymyksen esittämisen ajaksi. Muuten kamera on hyvä pitää pois päältä sujuvan nettiyhteyden takaamiseksi.
  • Mikrofonin klikkaat webinaariohjelmassa päälle oman nimesi vieressä olevasta mikrofonin kuvasta. Muista myös sulkea mikrofoni häiriöäänien välttämiseksi heti puheenvuorosi päätyttyä.
  • Mikäli osallistujien mikrofonit jäävät päälle, ylläpitomme sulkee ne lupaa kysymättä häiriön välttämiseksi.
  • Varmista ennen kokoukseen liittymistä, että laitteesi mikrofoni toimii. Esim. tietokoneen sisäinen mikrofoni käy. Salli myös mikrofoniasetukset GoToMeeting-ohjelmistolle tietokoneesi järjestelmäasetuksissa.
  • Jos et saa mikrofonia toimimaan, esitä kysymyksesi tai kommenttisi kirjallisesti. Luemme sen puolestasi ääneen.