Deltagande via programmet Zoom

 

Så här använder du Zoom

Så här ansluter du till ett Zoom-möte

  • Zoom-länken skickas till din e-post. Du kan välja om du deltar i evenemanget via webbläsaren eller Zoom-appen. Efter att du öppnat länken får du ett förslag om att starta Zoom-appen (”Launch Meeting”). Välj ”Join from Your Browser” i den nedre kanten av rutan om du vill ansluta till mötet via din webbläsare.
  • Du behöver inte registrera dig eller logga in separat för att delta i ett Zoom-möte.
  • Du kan också ansluta direkt via Zoom-appen genom att klicka på ”Join” eller ”Join a Meeting”. Appen ber dig meddela id-numret för mötet (ID). Id-numret hittar du i din deltagarbekräftelse/inbjudan.
  • Om appen ber dig meddela ett lösenord hittar du även det i din deltagarbekräftelse/inbjudan.
  • Om din förbindelse bryts mitt i evenemanget kan du ansluta på nytt via samma länk eller med samma mötes-id och lösenord.
  • Kontrollera att din Zoom-app är uppdaterad. Appen fungerar nödvändigtvis inte som den ska om du har en gammal version.

Dina egna inställningar under mötet

  • Med hjälp av pilen intill kamera- och mikrofonikonen kan du ändra dina video- och ljudinställningar. Försäkra dig om att video- och ljudkällan motsvarar inställningarna på din egen enhet. Kontrollera inställningarna om din bild inte syns eller din röst inte hörs. Kontrollera också video- och ljudinställningarna på din egen enhet.
  • Via kameraikonen kan du också välja en eventuell bakgrundsbild eller en suddig bakgrund.
  • Via fliken ”Participants” kan du ändra ditt eget namn under mötet. För musen över ditt namn, välj ”More” och sedan ”Rename”.

Skärmdelning och chatt

  • Under evenemanget kan du skicka meddelanden via chatten genom att klicka på chat-ikonen (pratbubbla). Du kan också välja en enskild person som mottagare eller skicka ett meddelande till arrangörerna (”Host only”) genom att klicka på mottagare i meddelandefältet (”To: Everyone”).
  • Via chatten kan du också dela filer genom att klicka på fil-ikonen i chat-fönstret.
  • Om chat-ikonen försvinner i skärmdelningsläget hittar du den i kontrollpanelen bakom ikonen med tre punkter.
  • När du delar skärmen kan du välja om du visar allt som syns på din skärm eller endast någon viss applikation. Zoom ger dig automatiska förslag baserat på de applikationer som är öppna på din enhet. Om du väljer att dela endast en viss applikation kan deltagarna endast se den – även när du gör något annat på din dator samtidigt. Du kan också pausa skärmdelningen genom att klicka på pause-knappen.
  • Kom ihåg att välja ”Share Sound”-funktionen nere till vänster på skärmen när du delar skärmen om din presentation innehåller video eller ljud.

 

Allmänna anvisningar

  • Försäkra dig om att din dator är kopplad till en strömkälla och att din nätuppkoppling är tillräckligt stark.
  • Stäng onödiga flikar och bakgrundsprogram eftersom de belastar din uppkoppling.
  • Kontrollera att du har rätt inställningar för din kamera och mikrofon. Kontrollera också att du har rätt ljud- och bildinställningar på din enhet.
  •  Vi rekommenderar att du
    • använder hörlurar och mikrofon eller headset.
    • är på plats i tid så att du hinner testa din förbindelse och dina inställningar.
    • använder Chrome om du ansluter till mötet via webbläsaren.